Řemeslné pivo (craft beer) – co to vlastně je?

Původ craftu

Craft breweries vznikají začátkem 80. let v USA jako odpověď na vysoce koncentrovaný a unifikovaný pivní trh, na kterém je chut´cizím pojmem a většinu značek lze konzumovat jen v podchlazeném stavu. Své výrobní provozy označují výrazem „mikropivovar“, který byl poprvé použit v roce 1975 v Anglii. Svůj způsob vaření piva – pro odlišení od průmyslového – nazývají řemeslným (craft). Na základě německých, britských a belgických receptur vaří tyto pivovary původní pivní styly. Díky použití nových postupů, surovin a zvláštních ingrediencí nabízejí jejich piva nový, dosud nevídaný zážitek barvy, vůně a samozřejmě chuti.

Craftová vlna

Zatímco v roce 1985 je v USA 100 řemeslných pivovarů, v roce 1996 už je jich 1000 a v roce 2016 5000. V současnosti (2020) funguje ve Spojených státech více než 8000 craft breweries. Každé sedmé pivo, vypité v USA, je uvařeno právě v nich. Fenomén „craft beer“ je dnes živě diskutován téměř po celém světě, a proto již jen těžko najdete zemi, která by alespoň jeden řemeslný pivovar neměla. Málokomu vadí, že tato piva jsou o 100 % a více dražší než piva průmyslová – může za to vysoký podíl ruční práce, nejlepší suroviny a malý objem výroby ve srovnání s „průmyslovými“ pivovary.

Craftová vlna

Definice craftu

Tak to je asi to nejtěžší z této oblasti. Obecně je třeba začít u pojmu řemeslný (craftový) pivovar, protože logicky craftové pivo může vařit jen craftový pivovar, a to i přes to, že v posledních letech se objevují na trhu po celém světě rádoby řemeslná piva, nesoucí často na obalu i slovo „craft“, uvařená ve velkých, většinou nadnárodních společnostech, která s původní myšlenkou, ale většinou ani chutí, nemají nic společného.

V různých zemích je řemeslný „craftový“ pivovar definován různě, většina odborníků se však shodne na vymezení pojmů jako malý a nezávislý. Často se v definicích objevuje ještě podíl ruční práce při výrobě a použité suroviny.

Stále častěji se však craft definuje spíše jako filozofie definující výrobu, prodej a marketing řemeslného piva.

Definice craftu

Craft v našich zemích

Na počátku minulého století bylo na území dnešní České republiky více než 800 pivovarů, z nichž velká část by se dala označit slovem řemeslný. Dnes (2020) u nás vaří pivo více než 500 pivovarů, z nichž značná část je opět řemeslných. Zatímco v roce 1989 by se v tehdejším Československu pojmem řemeslný dal označit pouze pivovar U Fleků, tak především v posledním desetiletí objevily kouzlo vaření piva v malém tisíce nadšenců, kteří založily stovky nových pivovarů. V některých případech došlo dokonce k obnovení vaření piva v původním historickém objektu. Pomalu se tak vlastně vracíme do doby Rakouska-Uherska, kdy svůj pivovar mělo každé maloměsto. I přes nejdivočejší pivní styly, které naše řemeslné pivovary postupně objevují, je asi nejčastěji vařeným typem piva stále poctivý český ležák.

Craft v našich zemích

Pivní styly craftu

Asi nejoblíbenějšími styly řemeslných pivovarníků se staly britské ales, především pale ale a indian pale ale, dále pšeničná piva, stouty, černá piva, portery, nebo třeba barley wine. „Craftový“ sládek rád vybírá z asi stovky druhů chmele, střídá slady nakuřované, pšeničné, barevné, karamelové, ale i žitné. Do várky často přidá nejrůznější druhy koření či plody. Někdy kvašení probíhá v láhvi, jindy za pomoci nepivních kvasnic. Pivo zraje v sudech po whiskey, bourbonu, vínu. Asi nejznámější světová pivní soutěž World Beer Cup z amerického Colorada dnes rozeznává přes 110 soutěžních pivních stylů.

Divoká craftologie

Opět především v USA platí: čím divočejší jméno, tím lépe. Husí ostrov, Chmelový syndrom, Ještěrčí tlama, Dvojitý chobot, Ovčí hlava, Komodský létající drak nebo Ošklivý mopslík prostě letí – a to vynecháváme vyloženě neslušné výrazy...

Divoká craftologie

 Známka craftu (8 přikázání) 

  1. 1. Vař překvapivá a rozmanitá piva
  2. 2. Odvahu hochu, vydrž i na neprošlapaných cestičkách
  3. 3. Používej jen ty nejlepší suroviny
  4. 4. Buď posedlý chutí a kvalitou
  5. 5. Inovuj, boř hranice, vař piva dosud nevídaná
  6. 6. Cti tradici a opepři ji inovací
  7. 7. Buď fér k dodavatelům, zákazníkům i konkurenci
  8. 8. Pamatuj, že jsi apoštolem pivovarnictví tam u vás